Wednesday, May 20, 2015

ADIK DAPAT UiTM?

Assalamualaikum untuk post pertama aku dalam blog ini ialah khas buat adik-adik lepasan SPM yang akan memasuki UiTM terutamanya UiTM SERI ISKANDAR PERAK. Hai adik taniah okehh !! Ok sebelum awak memulakan sesi belajar, awak semua akan ada sesi orentasi dulu selama seminggu dan minggu itu dipanggil Minggu Destini Siswa (MDS).

*Harap adik sabar untuk membaca post akak yang pnjang ini. InsyaAllah sangat bermanfaat untuk adik-adik ok.

Untuk MDS ini adik-adik akan di beri taklimat tentang kampus, contohnya sistem yang akan adik gunakan melalui laman web uitm. Selapas ini segala result, daftar kolej dll prlu mnggunakan sistem itu. Selain tu tentang taklimat kesihatan, keselamatan, akademik, pelajaran dan kolej. Penting dik penting tau! Dengar semua tu kalau boleh jangan cuba tidur k? Try faham pun jadi lah.

BENDA PENTING YANG PERLU ADA WAKTU PENDAFTARAN ! ALERT K ?

1. Dalam borang adik mesti ada segala senarai dokumen yang dah dimaklumakan kan? Haaa so plssss sediakan dan bawalah segala dokumen yang diminta. Kalau dia minta  fotostat  sepuluh, sepuluh la adik perlu fotostat. Jangan membantah ok ? Dah masuk universiti msti la adik adik ni bijak pandai :)

2. Surat tawaran perlu printkan berwarna no blck and white. Dan pastikan bnda yang adik fotostat or print tu ada cop ketua kampung ke apa ke. Prlu ada cop tu. 

3.  MAKESURE segala dokumen yang adik fotostat spt slip SPM, surat beranak, kad pengenalan dll ada cop ketua kampung atau siapa yang layak perlu cop.

4. Gambar pasport ikut la brapa yang dia minta. Setiap borang akan disuruh letak gmbr haa jgn lupa lekat k.

5. Jangan lupa untuk cek doktor ttng mklumat kesihatan. 

Itu je la yang akak ingt. Kalau boleh ikut la apa yang dalam borang tu minta adik cuba lengkpkan. Perlu lengkpkan. Kalau tak nnt wktu pndftran adk akan stress, dah la berjauhan dgn family, kawan tak jumpa lagi, borng tak lengkap dan sebagainya dan itu la membuat adik stress time MDS. Masuk U ni best dik wktu MDS mmg student baru akan stress dan adik cuba hadapinye dengan SABAR, Jangan risau waktu MDS mana ada kena buli denga abang abang dan kakak senior. Don wori about that. Kita dah masuk U mana ada benda-benda macam tu.

!!!!!! PENAMBAHAN !!!!!!


Untuk beri borang yang adik adik isi tu tidak di minta pada hari pertama adik berdaftar. Akan ada 1 harinya untuk adik hantar segala borang dan dokumen yang diminta. Time tu memang sesak. Mana yang tak lengkap mcm surat tawaran tak cukup fotostat, tak ada cop nnt kat sana ade je tmpt nye.Tapi sayang laa kena beratur pnjg dan mmg sangat penat. Kalau adik lengkap semua yang diminta insyaAllah sekejap je urusan adik-adik cuma time nak ambil gambar untuk buat kad pelajar ambil masa sikit. Lepas habis urusan adik-adik boleh rehat. Hari pendaftaran tu la yang penting jadi mohon jangan ada yang balik sebab time pendaftaran tu membuktikan yang adik official menjadi pelajar UiTM. Lepas selesai pendaftaran tu adik akan rasa fuhh legaa ! ^^


BARANG DAN  PAKAIAN WAKTU MDS

1. Sewaktu MDS awak perlu memakai baju kurung sahaja bagi siswi.
2. Kasut sukan dan kasut bertutup
3. Baju kurang putih dan kain hitam. Yang ni akan pakai sekali je. Bukan waktu mula-mula tapi ada 1 hari tu kena pakai. 
4. Tudung bawal. No shawl. No tudung indon. No tudung ekin, intanst shawl no no. Tudung bawal sahaja, Don wori time MDS je nnt dah habis pakai la tudung apa adik nak pakai yang penting tutup aurat ikut syariat Islam baru Allah reda :)
5. Bawak kunci mangga untuk kunci almari baju.
6. Baju sukan
7.  Bantal, baldi, iron yang tu pndai pndai kome la duduk asrama bawak ape.

Akak harap apa yang akak post ini adalah manfaatnya kepada adik-2.  Jangan stress dan jangan sedih sedih ok time MDS ni. Alaa bukan lama pun. 

Siapa saya ? hohoho saya adalah student UiTM Seri Iskandar :) Selamat Berkenalan. Hoyeyy ! hoyeyy !

*kalau ada soalan try PM akk dkt fb akak k. InsyaAllah akak cuba jawab mana yang akak tahu.  

15 comments:

  1. Surat tawaran pon kena sah dengan cop ketua kampung ke

    ReplyDelete
  2. aah surat tawaran kena cop ketua kampung dan print berwarna

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak ... dalam senarai semakan dokumen .. dy x sruh cop pon.. or wajib cop? kalau hantar surat twaran print tdak brwarna pihak uitm x trima eh kak? tq.. bnyak plak tnye.. hehe..

      Delete
  3. pnglman akak jaga kalau yang tak print brwrna kena ada cop. tapi kalau yang brwrna xde cop terima je, tp kalau nak berjaga cop. :)

    ReplyDelete
  4. Kasut bertutup tu boleh pakai yg bertumit ke? Sbb sy dah ada kasut hitam bertutup bertumit (xtinggi pun) yg saya guna masa temuduga uitm. Boleh ke pakai kasut tu? Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau time nak pergi kelas boleh la dik tp time MDS risau adik sakit kaki je, better pakai kasut sukan je. sb kita akan brjalan jauh. dari asrama nak ke dewan tak dekat.kebiasaan stdnt bru akan pakai kasut sukan time MDS.

      Delete
  5. Salam kak. Baju sukan yg akak nyatakn tu tshirt putih lengan pnjg ke? Masa mds perempuan boleh pakai sneakers x selain kasut bertutup? Terima kasih huhu

    ReplyDelete
  6. untuk perempuan prlu lengan pnjg. spnjg mds time riada xleh pakai tshirt lengan pndek dengan hansock. sneakers ? blh sje :)

    ReplyDelete
  7. Salam kak. Dia mmg takkan terima ke kalau print black white? Semua borang saya print black white huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk borang rse nye tak pe. cuma surat kelulusan prlu brwrna. kalau tak brwrna prlu ada cop ketua kampung. waAllahualam

      Delete
  8. Bantal pun sendiri bawak eh? Bukan sedia ada?

    ReplyDelete
  9. kalau di uitm seri iskndr bntal mmg tidak disediakan. so prlu bawak :)

    ReplyDelete
  10. Salam akak,kat arahan tu die kate surat tawaran kne buat 4 salinan,surat tawaran shj ke atau sume salinan adelah empat...

    ReplyDelete
  11. Salam akak,kat arahan tu die kate surat tawaran kne buat 4 salinan,surat tawaran shj ke atau sume salinan adelah empat...

    ReplyDelete